Bacteriën Hebben Geheugen: Amerikaanse Onderzoekers Onthullen Nieuwe Ontdekking

SSara 29 november 2023 07:02

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat bacteriën ervaringen kunnen opslaan en doorgeven aan volgende generaties. Dit vermogen wordt veroorzaakt door ijzergehaltes en biedt nieuwe inzichten in hoe we resistente bacteriën kunnen bestrijden.

Bacteriën kunnen ervaringen onthouden

Het blijkt dat bacteriën, hoewel ze geen hersenen hebben, informatie uit hun omgeving kunnen verzamelen en opslaan. Als ze vaak genoeg met dezelfde omgeving worden geconfronteerd, kunnen ze deze informatie gebruiken om zich aan te passen en te overleven. Dit vermogen om eerdere ervaringen te laten beïnvloeden toekomstige gedrag wordt vergeleken met het opslaan van informatie op een computer.

IJzergehalte beïnvloedt zwermgedrag

Uit onderzoek blijkt dat bacteriën in staat zijn om sneller en efficiënter te zwermen bij lage ijzergehaltes. Dit gedrag is vooral nuttig wanneer bacteriën zich als een eenheid moeten verplaatsen om een bewoonbaardere omgeving te vinden. De onderzoekers ontdekten dat bacteriën die deze ervaring hebben opgedaan, in de toekomst beter kunnen zwermen als ze opnieuw met lage ijzergehaltes worden geconfronteerd.

Bacteriën geven ervaringen door aan volgende generaties

Naast hun vermogen om te leren van hun ervaringen, zijn bacteriën ook in staat om deze informatie door te geven aan volgende generaties. Dit gebeurt wanneer een moedercel zich deelt in twee nieuwe cellen, die dan dochtercellen worden genoemd. De onderzoekers ontdekten dat deze dochtercellen de ervaring van zwermen met lage ijzergehaltes tot ten minste de vierde generatie konden onthouden.

Deze nieuwe bevindingen over het vermogen van bacteriën om te leren en ervaringen door te geven aan volgende generaties, kunnen van grote waarde zijn in de strijd tegen schadelijke en resistente bacteriën. Door te begrijpen hoe bacteriën zich aanpassen en ervaringen overdragen, kunnen wetenschappers nieuwe manieren ontwikkelen om deze bacteriën te bestrijden.