De helderste lichtflits en het snelst groeiende zwarte gat ooit waargenomen

MMatthijs 20 februari 2024 07:02

Astronomen hebben het helderste object ooit in het universum en het snelst groeiende zwarte gat waargenomen. Dit object, een quasar genaamd J0529-4351, is meer dan twaalf miljard lichtjaar verderop ontdekt, wat betekent dat de gebeurtenissen die we nu zien, twaalf miljard jaar geleden plaatsvonden.

Helderste en snelst groeiende object in het heelal

Een team van astronomen heeft een spectaculaire ontdekking gedaan, zij hebben het helderste object in het universum tot op heden waargenomen. Het object is een quasar, het hart van een sterrenstelsel. Quasars zijn extreem heldere objecten die worden aangedreven door de energie van een superzwaar zwart gat. Het zwarte gat dat deze specifieke quasar van energie voorziet, is het snelst groeiende zwarte gat dat ooit is waargenomen.

Het superzware zwarte gat in het hart van deze quasar heeft een immens sterke zwaartekracht. Het trekt alles in de omgeving, inclusief licht, naar een enkel punt. Dit proces vormt een heldere schijf van materie rond het zwarte gat. Deze combinatie van het zwarte gat en de omringende schijf van materie wordt een quasar genoemd.

De quasar, genaamd J0529-4351, staat op een verbazingwekkende afstand van meer dan twaalf miljard lichtjaren van ons vandaan. Dit betekent dat de gebeurtenissen die we nu zien, in werkelijkheid twaalf miljard jaar geleden plaatsvonden. Het licht van deze quasar heeft al die tijd gereisd om ons te bereiken.

'Hongerigste' zwarte gat in actie

Het zwarte gat in de kern van deze quasar heeft een ongelooflijke massa, zeventien miljard keer groter dan die van onze zon. En het blijft groeien. Elke 24 uur absorbeert het de massa van een hele zon, waardoor het het 'hongerigste' zwarte gat wordt dat ooit is waargenomen.

Wat we kunnen leren van superzware zwarte gaten

Het onderzoek en de ontdekking van verre superzware zwarte gaten is niet alleen fascinerend, maar ook zeer waardevol. Het kan ons inzicht geven in hoe sterrenstelsels ontstaan en zich ontwikkelen. Door deze processen te begrijpen, kunnen we beter begrijpen hoe ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg, tot stand is gekomen.