Een weg door de tijd: DNA-analyse onthult onverwachte oorsprong van Europeanen

SSara 14 januari 2024 07:02

Een baanbrekende studie, geleid door de Universiteit van Kopenhagen en gepubliceerd in Nature, onthult dat de Jamna, een mysterieus volk uit het huidige Oekraïne, een grotere invloed op de Europese ontwikkeling hebben gehad dan eerder gedacht. 'The Great Divider', een duidelijke genetische en culturele scheidslijn in Europa, werd uiteindelijk vervaagd door de migratie van de Jamna, de eerste nomaden van de wereld.

Reconstructie van historische genomen onthult migratiepatronen

Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen hebben onlangs onthullende inzichten aan het licht gebracht over de mysterieuze Jamna en hun migratiepatronen. Dit werd mogelijk gemaakt door een unieke dataset, bestaande uit de genomen van 5000 mensen, gereconstrueerd uit botten en tanden. Deze monsterlijke database, de grootste van zijn soort tot nu toe, heeft gegevens die teruggaan tot 34.000 jaar geleden en strekt zich geografisch uit van Portugal tot Siberië en van Noorwegen tot Iran. De reconstructie van zoveel genomen werd mogelijk gemaakt door wetenschappelijke samenwerkingen met musea en universiteiten verspreid over Europa en West-Azië.

Er is altijd een bepaalde mysterie geweest rond de 'Great Divider', een vermeende genetische en culturele barrière die in de steentijd Europa en Azië scheidde, zich uitstrekkend van de Zwarte Zee tot de Baltische landen. Door het omvangrijke DNA-onderzoek is dit mysterie nu opgelost. De onderzoekers hebben onomstotelijk bewijs gevonden voor het bestaan van deze 'Great Divider'. Interessant is dat de mensen ten westen van deze lijn zich ongeveer 5000 jaar geleden begonnen te vestigen als landbouwers, terwijl de mensen aan de oostkant jagers, verzamelaars en vissers bleven.

De eerste nomaden: de invloed van de Jamna

De Jamna, oorspronkelijk gevestigd in het gebied rond de rivier de Don in Oekraïne, waren 's werelds eerste nomaden. Rond 3000 v.Chr. begonnen ze hun reis van oost naar west, wat leidde tot het vervagen van de 'Great Divider'. Ze hielden zich niet veel bezig met landbouw, maar tijdens hun migratie van de Pontische Steppe leerden ze van de lokale bevolking om een beetje gerst te verbouwen. Deze grote verplaatsing had een aanzienlijke impact op de genetische make-up en de levenswijze van de Europese bevolking.

Radicaal effect van volksverhuizingen op genenpoel

Het was niet alleen een beweging van mensen, maar een volledige volksverhuizing die de genetische samenstelling van heel Noordwest-Europa beïnvloedde. Binnen een paar honderd jaar werd de oorspronkelijke bevolking van deze regio bijna volledig vervangen. In Denemarken bijvoorbeeld, vertonen de genen van de hedendaagse Deense bevolking geen enkel spoor van de oorspronkelijke bevolking van het land. Het is geen wonder dat DNA-onderzoeker Eske Willerslev het 'een vorm van genocide' noemt. Deze veranderingen in de populatie waren niet alleen dramatisch, maar ook onverwacht snel.