James Webb-telescoop onthult onbekende geheimen van ons sterrenstelsel

MMatthijs 23 november 2023 15:47

De James Webb-telescoop heeft opnieuw verbluffende beelden onthuld, dit keer van het hart van ons sterrenstelsel. Het gebied, bekend om zijn sterrenvorming, vertoont eigenschappen die nog niet eerder opgemerkt zijn en die op dit moment nog onverklaarbaar zijn voor astronomen.

Ontdekkingen van de Webb-telescoop

De nieuwste foto van de James Webb-telescoop toont een deel van het hart van ons sterrenstelsel in ongeëvenaard detail. Dit beeld, waarin sterren worden gevormd, onthult nieuwe eigenschappen die nog onverklaarbaar zijn voor astronomen. De foto is genomen van Sagittarius C (Sgr), een extreem dichtbevolkt gebied in het centrum van de Melkweg waar talloze sterren worden gevormd.

Een dichtbevolkt sterrenstelsel

Sagittarius C bevindt zich op zo'n driehonderd lichtjaar afstand van het superzware zwarte gat in het centrum van het Melkwegstelsel, Sagittarius A*. Dit zwarte gat is vier miljoen keer zwaarder dan onze zon. Op de foto van het hart van de Melkweg, die een breedte heeft van 50 lichtjaar, staan naar schatting een half miljoen sterren.

Protosterren in beeld

Het centrum van de foto kenmerkt zich door een cluster van protosterren. Dit zijn jonge sterren die nog in vorming zijn en steeds meer massa krijgen. Ze geven een gloed af die lijkt op een kampvuur in het midden van een donkere wolk, wat aangeeft dat ze uit hun beschermende cocon komen en snel zullen groeien tot volwassen sterren.

De Near-Infrared Camera (NIRCam) van Webb heeft ook waardevolle gegevens vastgelegd over de uitstoot van geïoniseerd waterstof. Dit waterstof omringt het onderste deel van de donkere wolk. Jonge zware sterren zijn verantwoordelijk voor de ionisatie van dit omringende gas.

Verrassende ontdekkingen

Het grootste deel van het gebied dat de Webb-telescoop aan het licht brengt, brengt verrassingen met zich mee voor de wetenschappers. Met name de naaldachtige structuren in het geïoniseerde waterstof trekken de aandacht en vragen om verder onderzoek. Deze structuren schieten chaotisch alle kanten op en zijn nog nooit eerder met zoveel detail waargenomen.

Nieuwe inzichten in sterrenvorming

De locatie van het hart van het sterrenstelsel, op zo'n 25.000 lichtjaren afstand van de aarde, stelt astronomen in staat om individuele sterren te bestuderen met de James Webb-telescoop. Dit levert waardevolle nieuwe informatie op over hoe sterren worden gevormd en hoe dit proces mogelijk wordt beïnvloed door de kosmische omgeving.

Deze buitengewone beelden zijn grotendeels te danken aan het NIRCam-instrument van de Webb-telescoop, dat speciaal ontworpen is om infrarood licht vast te leggen. Dankzij dit instrument, alsook het MIRI dat midden-infrarood licht waarneemt, worden steeds meer raadselen van het universum ontsluierd.