Nieuwe studie: Zwarte gaten kunnen met een tiende van de lichtsnelheid door het heelal reizen

MMatthijs 22 augustus 2023 20:43

Uit recent onderzoek van het Rochester Institute of Technology blijkt dat zwarte gaten zich veel sneller kunnen verplaatsen dan voorheen werd gedacht. Met snelheden van tot wel 28.500 kilometer per seconde, ofwel een tiende van de lichtsnelheid, kunnen deze kosmische giganten zich door het heelal bewegen.

Zwarte gaten reizen sneller dan gedacht

Vergeet het idee van statische, onbewegelijke zwarte gaten. Nieuw onderzoek van het Rochester Institute of Technology heeft aangetoond dat deze kosmische reuzen zich kunnen verplaatsen met indrukwekkende snelheden van wel 28.500 kilometer per seconde. Dit is ongeveer een tiende van de snelheid van het licht, veel sneller dan eerst werd aangenomen. Dit betekent dat een zwart gat in zo'n dertien seconden van de aarde naar de maan zou kunnen reizen.

Samensmelten verhoogt de snelheid van zwarte gaten

Zwarte gaten zijn geen stilstaande punten in de ruimte. Net als de aarde en andere planeten zijn ze constant in beweging op hun reis door het universum. De hoogste snelheden worden bereikt wanneer twee zwarte gaten op elkaar botsen en samensmelten. Na de samensmelting schiet het nieuw gevormde zwarte gat met volle snelheid een bepaalde richting uit.

Niet alleen de reissnelheden van zwarte gaten zijn indrukwekkend. Ze draaien ook met verbazingwekkende snelheden om hun eigen zwaartepunt. Dit gebeurt met snelheden die meer dan 90 procent van de lichtsnelheid bedragen. De extreme massa en de kleine omvang van zwarte gaten maken dit mogelijk.

Meer onderzoek naar zwarte gaten is nodig

De wetenschappers van het Rochester Institute of Technology beschouwen hun bevindingen als een baanbrekende ontdekking in ons begrip van zwarte gaten. Desondanks benadrukken ze dat er nog meer onderzoek en berekeningen nodig zijn. Ondanks de eerste foto van een zwart gat in 2019, hebben we nog steeds geen duidelijk beeld van hoe zwarte gaten er precies uitzien. Alle huidige afbeeldingen van zwarte gaten zijn simulaties of artistieke impressies.