Onthulling van een Uniek Planetenstelsel: Zes Exoplaneten Dansen in Harmonie

MMatthijs 4 december 2023 07:47

Een zeldzaam planetenstelsel met zes werelden, allemaal groter dan de aarde maar kleiner dan de ijsreus Neptunus, is ontdekt op slechts 100 lichtjaar van ons. Deze buitenaardse werelden draaien in een perfect gesynchroniseerde kosmische wals om de ster HD110067.

Unieke ontdekking: een harmonieus planetenstelsel

Wetenschappers hebben een unieke ontdekking gedaan: een planetenstelsel met zes bijna even grote werelden die in nauw verbonden banen om de ster HD110067 draaien. Deze ster heeft ongeveer 80 procent van de massa van onze zon. Wat dit systeem bijzonder maakt, is niet alleen het aantal planeten, maar hun onderlinge harmonie. Ze bewegen in een perfect gesynchroniseerde kosmische dans, ook bekend als orbitale resonantie.

'Perfect zonnestelsel' blijft stand houden

Ongelooflijk genoeg lijkt het nieuw ontdekte stelsel al meer dan een miljard jaar in deze staat van harmonie te zijn. Dit is zeldzaam, want slechts een klein percentage, ongeveer 1 procent, van alle planetenstelsels in het universum laat dit patroon van orbitale resonantie zien. Dit heeft het stelsel de bijnaam 'perfect zonnestelsel' opgeleverd bij de wetenschappers.

Dit zeldzame en ongerepte planetenstelsel biedt astronomen een unieke kans. Door dit stelsel te bestuderen, hopen ze meer inzicht te krijgen in het ontstaan van planetenstelsels, mogelijk ook het onze. Het stelsel kan ons waardevolle informatie verschaffen over hoe planeten worden gevormd en hoe ze evolueren.

Het helderste stelsel voor observatie op aarde

Het onderzoeksteam heeft gegevens van maar liefst 12 telescopen gebruikt om dit buitengewone planetenstelsel te identificeren. Opvallend is dat de centrale ster, HD110067, de helderste is die ooit is ontdekt met meer dan vier planeten eromheen. Dit maakt het mogelijk voor telescopen op aarde om het stelsel nauwlettend in het oog te houden en hopelijk nog meer te ontdekken over deze fascinerende werelden.