Zelfherstellende Batterij: de Toekomst van Elektrische Auto’s?

SSara 9 maart 2024 17:31

Onderzoekers hebben een innovatieve batterij ontwikkeld die zichzelf kan 'genezen', wat de actieradius van elektrische auto's zou kunnen verdubbelen. Maar er is nog werk aan de winkel voordat deze technologie op de markt komt.

Zelfherstellende batterij belooft grotere actieradius

Wetenschappers hebben een grote doorbraak bereikt in de wereld van batterijtechnologie. Ze hebben een revolutionaire batterij samengesteld met zelfherstellend materiaal. Wanneer dit materiaal gebruikt wordt als anode in lithiumzwavelbatterijen, zou dit de actieradius van elektrische auto's kunnen verdubbelen. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie en kan de acceptatie van elektrische auto's aanzienlijk bevorderen.

De zoektocht naar lithiumzwavelbatterijen is al jaren aan de gang. Ondanks hun potentieel om veel meer energie per kilogram op te slaan dan de momenteel dominante lithium-ionbatterijen, hebben ze een kritisch nadeel. De zwavel in de batterij zet uit tijdens het opladen, wat leidt tot structurele degradatie en een kortere levensduur van de batterij. Dit heeft de ontwikkeling van deze veelbelovende technologie in de weg gestaan.

Doorbraak in productie van zwavelkathodes

Er is een nieuwe doorbraak in de technologie van lithiumzwavelbatterijen. Onderzoekers van de Universiteit van Californië - San Diego hebben een innovatieve methode ontwikkeld om zwavelkathodes te maken. Ze combineren zwavel in kristalvorm met jodium. Dit nieuw ontwikkelde materiaal zou het kritieke probleem van degradatie bij lithiumzwavelbatterijen kunnen oplossen.

Zelfherstellend vermogen lost degradatieprobleem op

Het wonder van dit nieuwe materiaal is dat het zichzelf kan 'genezen'. Dankzij de lage smelttemperatuur - ongeveer 65 graden Celsius - kan het materiaal na elke laadcyclus terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm. Dit vermogen tot 'zelfgenezing' zou het probleem van structurele degradatie in lithiumzwavelbatterijen, veroorzaakt door uitzetting van zwavel, moeten oplossen.

Commerciële lithium-ionbatterijen hebben nog steeds de overhand als het gaat om levensduur, maar de lithiumzwavelbatterij begint in te halen. Toch is er nog een lange weg te gaan voordat deze innovatieve technologie klaar is voor commercieel gebruik. De onderzoekers werken momenteel aan verfijning van het ontwerp en de productie van grotere versies.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.